Изаберите ваш језик

 

Задужбина Илије М. Коларца и Центар београдских фестивала (ЦЕБЕФ) најављују концерт истакнутог српског пијанисте Владимира Милошевића, 7. маја у Bеликој дворани Коларчеве задужбине са почетком у 20 часова. Програмом, који носи назив „Клавир и балет", Милошевић открива нове изражајне просторе, изводећи на клавиру транскрипције најчувенијих балетских партитура Петра Иљича Чајковског, Игора Стравинског и Мориса Равела, као и музику која је компонована за клавир а потом адаптирана за балетску сцену. Овим програмом, Милошевић жели да клавиром „исприча причу" – да својом интерпретацијом дочара ликове и сценска дешавања, акцентује плесни карактер одабраних композиција, али и да дочара бујни оркестарски колорит у наоко „монохромном” клавирском звуку.

 

На програму су Концертна свита из балета „Крцко Орашчић" Чајковског у обради славног пијанисте Михаила Плетњова, Концертна свита из балета „Жар-птица" Стравинског у транскрипцији Гвида Агостија, Равелов „Ла валс" (или Валцер), кореографска поема, у његовој властитој преради за соло клавир. Поред тога, Милошевић је одабрао и свиту „Купренов гроб", коју је Равел компоновао за клавир а касније оркестрирао поједине ставове, и у тој верзији је дело доживело бројне успеле кореографске поставке.

 

Посебну занимљивост овом програму дају композиције које се, због огромних техничких и изражајних захтева, ретко изводе. Михаил Плетњов је направио и премијерно извео транскрипцију балета „Крцко Орашчић" 1978. године, када је освојио Златну медаљу на Међународном конкурсу „Чајковски” у Москви. Пошто оригинална музика за балет траје око 100 минута, Плетњов је изабрао седам атрактивних нумера, укупног трајања око 18–20 минута, а касније су је и други водећи светски пијанисти уврстили у свој репертоар. С друге стране, француски композитор Морис Равел, према чијој музици Владимир Милошевић осећа посебан афинитет, направио је више прерада свог Валцера – позната је верзија за два клавира, док се обрада за соло клавир ретко изводи због своје изузетне сложености.

 

Поред Равелових властитих транскрипција, Валцер су прерађивали и други познати композитори и пијанисти, као што је Глен Гулд, који као да су осећали да не постоји „дефинитивна" верзија ове композиције за соло клавир. Владимир Милошевић тим поводом истиче: „Мој циљ је да останем веран Равеловом нотном запису, али уз пуну свест о постојању других верзија, укључујући и оне за клавирски дуо и два клавира. Желим да остварим тумачење које ће у највећој могућој мери пренети слушаоцима карактер и атмосферу ове невероватно сложене и богато оркестриране композиције, засноване на низању контрастних карактера, при чему ритам валцера остаје главни обједињујући фактор."

 

Улазнице су у продаји на благајни Коларца и онлајн на сајту kolarac.rs по јединственој цени од 1.000 динара.

 

Најистакнутији пијаниста своје генерације Владимир Милошевић, стекао је основно и средње музичко образовање у Лесковцу, у класи проф. Миле Вељковић а затим наставио студије на Факултету музичке уметности у Београду, где је дипломирао и магистрирао у класи проф. Невене Поповић. Усавршавао се на пијанистичкој академији „Incontri col Maestro" у Имоли (Италија) у класама Лазара Бермана и Мишела Далбертоа и у Паризу на музичком конзерваторијуму Ecole Normale de Musique de Paris.
Удружење концертних уметника Њујорка (New York Concert Artists & Associates) прогласило га је уметником у успону за 2013. годину, након чега је наступио са њиховим Симфонијским оркестром у чувеној сали Карнеги хол у Њујорку, изводећи Концерт за клавир и оркестар бр. 1 у бе-молу П. И. Чајковског. Наступао је на фестивалима широм Европе и света: Париз, Лондон, Берлин, Праг, Санкт Петербург, Беч, Тел Авив, Милано, Лион, Ница, Казабланка, Маракеш, Порто Алегре, Пелотас. Као победник конкурса „Concerti in Villa" у Вићенци дебитовао је у Карнеги холу. Концертирао је и широм Јужноафричке Републике: Кејптаун, Јоханесбург, Дурбан, Блумфонтејн, Порт Елизабет, као и у Аустралији: Сиднеј, Канбера и Мелбурн.

 

У оквиру програма Шварц фондације, као уметник на радном боравку, гостовао је на Универзитету Емори у Атланти, САД, где је одржао мастерклас и реситал, као и у Кини, на Конзерваторијуму за музику Џеђанг у граду Хангџоу. Био је и предавач на фестивалу Global Summer Institute of Music, где је, поред мастеркласа, наступао соло и на концертима камерне музике у Ричмонду и у Кенеди центру у Вашингтону, САД. Редовно наступа и као камерни музичар са еминентним солистима, као што су Стефан Миленковић, Драган Ђорђевић, Роман Симовић, Дмитриј Прокофјев, Јанош Балинт, Дејан Гаврић, на фестивалима у Русији, Словенији, Италији, Белгији, Србији.

 

Са Стефаном Миленковићем је имао запажене наступе на фестивалима у Хрватској, Босни и Херцеговини, Италији, као и недавно, на фестивалу Арсана у Птују (Словенија) и фестивалу Охридско лето (Северна Македонија). Са француским пијанистима Мишелом Далбертоом и Жан-Бернаром Помиjеом и Симфонијским оркестром из Бретање извео је Моцартов троструки клавирски концерт на престижним фестивалима у Рену и Лилу.