22. април 2015.
Коларчева задужбина у 20 часова
Среда, 22. април 2015. године
Коларчева задужбина у 20 часова
АРТИС КВАРТЕТ
Петер Шухмајер, прва виолина
Јоханес Мајсл, друга виолина
Херберт Кефер, виола
Отмар Милер, виолончело
АНИКА ВАВИЋ, клавир
Програм:
Волфганг Амадеус Моцарт
(1756-1791)
Гудачки квартет бр. 19 у Це-дуру, KV 465Дисонанца (1785)
Adagio-Allegro
Andante cantabile
Menuetto. Allegro
Allegro molto
Готфрид фон Ајнем
(1918-1996)
Гудачки квартет бр. 3, оп. 56 (1980)
Allegro ma non troppo
Sostenuto
Allegro
пауза
Јоханес Брамс
(1833-1897)
Клавирски квинтет у еф-молу, оп. 34 (1864)
Allegro non troppo
Andante, un poco adagio
Scherzo: Allegro
Finale: Poco sostenuto – Allegro non troppo – Presto, non troppo
Цене улазница: 600, 800 и 1000 динара
Артис квартет (Artis Quartett) је основан 1980. године. Његови чланови студирали су на Универзитету за музику у Бечу, а по освајању награда на такмичењима у Кембриџу (Енглеска, 1983), Евијану (Француска, 1984) и Јелоу Спрингсу (САД, 1985) настављају студије у класи Квартета Ла Сал на Конзерваторијуму за музику Универзитета у Синсинатију, САД.
Године 1985. ансамбл започиње међународну каријеру наступајући у најзначајнијим музичким центрима широм света и престижним дворанама међу којима су Карнеги хол у Њујорку, Кенеди центар у Вашингтону, Сантори хол и Међународни форум у Токију, сала Берлинске филхармоније и Концертхаус у Берлину, Консертхебау у Амстердаму, Сала Плејел и Театр де Шанзелизе у Паризу, Санта Ћећилија у Риму, Театро Колон у Буенос Ајресу и бечки Концертхаус.
У Бечу, где чланови Артис квартета живе, њихов циклус концерата у дворани Музикферајн одржава се сваке године почев од 1988.
Премијерно су извели дела многих композитора као што су Готфрид фон Ајнем, Хелмут Едер, Томас Пернес, Рихард Динсер, Герхард Винклер, Томас Лархер, Герхард Шедл, Хаимо Висер, Волфганг Кубизек, Хари Пепл и Антонио Пино Варгас.
Значајни догађаји у историји Квартета су позив да изведу интегрално 23 Моцартова квартета на низу концерата у Токију и Бечу током Моцартове године (1991). Одушевљени критичари су рекли поводом њихових наступа: „...коначно један концерт због кога вам је било драго што је 1991. Моцартова година. Други музичари покушавају да имитирају Моцарта; ова четворица су 'оно право'...“ (Jason James, Asahi Evening News, Tokyo); „...извођења су доказала да Артис квартет спада у сам врх међународне камерне музичке лиге.“ (Alexander Arbeiter, Kurier, Vienna).
Овај успех поновљен је циклусом са комплетним Шубертовим квартетима 1997. у дворанама Консертхебау у Амстердаму, Де Делен у Ротердаму и Музикферајн у Бечу.
Артис квартет је изванредно примљен на престижним међународним фестивалима у Салцбургу, Бечу, Шлезвиг Холштајну, Берлину, Варшави (Фестивал Бетовена), Равинија Парку, Локенхаусу, Туркуу, Гштаду, Прадесу, Гранади, Дубровнику, Борнемуту, Хонг Конгу, Паризу, Кумоу, Колмару, као и на фестивалима Шубертијада, Wien Modern и Моцартова недеља у Салцбургу.
Сарађивали су са уметницима као што су Миша Мајски, Кристоф Ешенбах, Филип Антрмон, Петер Франкл, Борис Берман, Тил Фелнер, Томас Цетмаир, Стефан Владан, Шерон Кем, Мишел Летјек, Набуко Имаи, Лоренс Пауер, Јулијане Бансе, Илдико Рајмонди, Џереми Мењухин, Ричард Столцман и чланови Квартета Албан Берг и ансамбла Wien-Berlin.
Снимили су више од 30 компакт дискова зa Nimbus Records, Sony Classical, CBS/Sony, Orfeo, Accord и Koch/Schwann. Поред „класичног” квартетског репертоара Моцарта, Бетовена, Шуберта, Брамса, Менделсона, Дворжака, Сметане и Шумана, изводе дела Волфа, Веберна, Гилена, Шенберга, Вајгла и Берга и освојили су бројне међународне награде као што су Grand prix international du disque/Academie Charles Cros Prix Caecilia, Diapason d´Or и Wiener Flötenuhr.
Снимци квартета Берга, Вајгла, Землинског и Веберна су побрали ласкаве критике широм света („...Артис квартет је без премца у позноромантичарском и модерном аустријском репертоару“ – Thomas Schulz, Rondo).
Године 2001. њихов концерт на Моцартовој недељи у Салцбургу је снимила компанија UNITEL Video productions и емитован је на бројним ТВ станицама у свету.
Артис квартет је добио награду Lully 2001. коју им је доделио concertonet.com за најбољи камерни концерт у Њујорку током сезоне.
Године 2008. снимљен је документарни филм о Артис квартету и њиховом раду на музици Јозефа Хајдна у продукцији ТВ канала BR Alpha, 3 SAT и ORF.
Њихов компакт диск са квартетима Егона Велеса освојио је награду Midem Classical Award 2009. у Кану.
Од 2011. Артис квартет је резидентни ансамбл у оквиру Yale Summer School of Music Фестивала у Норфолку(САД).
Године 2014. отпочели су блиску сарадњу са британском дискографском кућом Nimbus Records.
Чланови Артис квартета предају на универзитетима у Бечу и Грацу и држе мајсторске курсеве широм света.
Маја 2003. године виолинисти и виолиста Артис Квартета први пут су одлучили да пробају да свирају концерт у стојећем ставу. Задовољни резултатима овог „експеримента“, данас су међу малобројним квартетима у свету који преферирају овакав начин извођења.
Виолину на којој свира Петер Шухмајер израдио је 2001. Јохан Ромбах, док остали чланови Артис квартета свирају на инструментима из Колекције Аустријске националне банке: Јоханес Мајсл користи виолину А. Гварнерија (1690), Херберт Кефер виолу Ђ. Б. Гвадањинија (1784) а Отмар Милер виолончело А. Аматија (1573).
У сезони 2014/2015. Артис квартет наступа у САД, Белгији, Холандији, Ирској, Аустрији, Шпанији, Француској, Бугарској, Мађарској и Србији, а као резидентни ансамбл на фестивалу „Пабло Казалс“ у Прадесу (Француска) и Фестивалу камерне музике у Норфолку (САД).
АНИКА ВАВИЋ, клавир
„Сматрам Анику Вавић за изузетно надареног пијанисту.“ (Марис Јансонс)
„Велики таленат, бриљантна техника, паметно и страствено свирање.“ (Зубин Мехта)
„Велики дар за 'симфонијско' свирање клавира: као да неколико инструмената звучи истовремено.“ (Данијел Баренбојм)
„Прелепо свирање, разумевање класичног стила и сјајна техника.“ (Сеиђи Озава)
Још од првих јавних наступа у Београду у осмој години, Аника Вавић је непрестано одушевљавала својим соло реситалима, концертима са оркестром, учешћем у радио и ТВ програмима и у оквиру различитих камерних ансамбала. У шеснаестој години је започела студије у Бечу у класи Ноела Флореса на Универзитету за музику и извођачке уметности. За њен уметнички развој заслужни су и Елизабет Леонскаја, Лазар Берман, Олег Мајсенберг, Александер Сац и Мстислав Ростропович.
Од недавно одржаних концерата издвајају се: наступ са Симфонијским оркестром Маријинског театра и Валеријем Гергијевим (Шчедринов Концерт за клавир бр. 4) јула 2013, деби са Лондонском филхармонијом и Владимиром Јуровским на фестивалу BBC Proms августа 2013. и на Фестивалу Енеску у Букурешту (Клавирски концерт бр. 3 Прокофјева), као и поновни наступ са Минхенском филхармонијом под управом Пава Јарвија марта 2014. (Скрјабин). Само у сезони 2012/13 Аника је наступала са Минхенском филхармонијом (Хорска фантазија Л. ван Бетовена са Ендрјуом Манзеом); извела је Скрјабинов Клавирски концерт под управом Михаела Зандерлинга, Бетовенов Клавирски концерт бр. 2 у Музикферајну, имала је реситале у Немачкој, Италији и Аустрији (у бечком Концертхаусу) и концерте камерне музике са Реноом Каписоном и Данијелом Милер-Шотом, између осталих, на Музичком фестивалу у Истанбулу.
Године 2001. победила је на Другом такмичењу Стенвеј у Бечу, освојивши и специјалну награду за најбољу интерпретацију Хајднове музике. Новембра 2001. додељена јој је престижна стипендија Центра Херберт фон Карајан из Беча и Фондације Готфрид фон Ајнем. Следеће, 2002. године освојила је Националну награду Аустрије за Жене у уметности.
Аника Вавић је дебитовала у бечком Концертхаусу 2003, као солиста у Клавирском концерту у бе-молу Чајковског. Као резултат, у сезони 2003/04 бечке дворане Музикферајн и Концертхаус су је изабрале за угледни циклус концерата Rising Stars (Звезде у успону) што јој је донело реситале у најчувенијим дворанама широм света као што су Карнеги Хол у Њујорку, Вигмор Хол у Лондону, Консертхебау у Амстердаму, Музикферајн у Бечу, Келнска филхармонија, Сите де ла музик у Паризу, Моцартеум у Салцбургу и Фестшпилхаус у Баден-Бадену. Заједно са Музикферајном, компанија ORF је издала компакт диск са њеним реситалским програмом.
Аника Вавић редовно сарађује са оркестрима као што су СО Маријинског театра, Минхенска филхармонија, симфонијски оркестри РТС и Лајпцишког радија, сарађујући са диригентима као што су Валериј Гергијев, Паво Јарви, Стефан Блуније, Андрес Ороско-Естрада и Јорма Панула. Наступа на фестивалима као што су Беле ноћи у Санкт Петербургу, Микели фестивал Валерија Гергијева у Финској, Клавирски фестивал у Руру, Шубертијада у Шварценбергу, Музички фестивал у Графенегу, Пролеће у Хајделбергу, Стириарте у Грацу, Клангбоген у Бечу, Музички фестивал у Истанбулу и Музички сусрети у Гштаду.
Аника Вавић такође редовно наступа у бечким дворанама Музикферајн и Концертхаус. Одржава реситале у престижним салама као што су Кенеди центар у Вашингтону, Конзерваторијум Чајковски у Москви, На Лајесхале у Хамбургу, Филхармонија Луксембурга, Музичка палата у Барселони, као и широм Италије, Ирске, Финске, Јапана, Кине, Јужне Америке, Немачке, Швајцарске и наравно Аустрије.
Њен репертоар се протеже од барока до савремене музике. Током година, Мстислав Ростропович је с њом радио на интерпретацији клавирских соната, концерата и камерних композиција Прокофјева и Шостаковича, упознавши је и са савременим руским остварењима. Аника Вавић је премијерно извела више композиција, међу којима је и Клавирски концерт који јој је посветио кинеско-аустријски композитор Ших (Реквијем за клавир, гудаче и мембранофон). Такође је премијерно извела његов Клавирски квинтет, заједно са члановима Бечке филхармоније у Њујорку. Поред Шиха, радо изводи музику савремених композитора као што су Јоханес Марија Штауд, Калеви Ахо, Властимир Трајковић, Галина Устволска, Хенрик Горецки и нарочито Родјон Шчедрин. У камерним саставима сарађује са реномираним музичарима међу којима су Готје и Рено Каписон, Данијел Хоуп, Рајнер Хонек, Патриција Копачинскаја, Данијел Милер-Шот, Каролин Видман, Клаудијус Поп, Матијас Шорн и Квинтет Аквилон.
Након првог компакт диска са Квартетом Амазонија из Бразила и солистичког CD-а са програмом који је изводила на турнеји Звезде у успону (композиције Хајдна, Скрјабина, Равела и Прокофјева), недавно је дискографска кућа Gramola објавила њен нови солистички диск са музиком Бетовена, Шумана, Шопена и Прокофјева, који је побрао хвалоспеве критике: „Њено блиставо, моћно музицирање има оркестарски призвук, што је често присутно код руских пијаниста. Њен осећај за класику не дозвољава да се икада изгуби у звучном току. Снажан, импресиван CD који се издваја из масе нових издања.“ (Die Bühne)
„Задивљујућа креативна интелигенција и изражајна снага. Њен реситалски CD, снимљен у њеном „другом родном граду“ Бечу, пун је енергије и духа, али му не недостаје и интензитета и дубине.“ (Kieler Nachrichten)